Vi samler statistik ved hjælp af cookies

Vi bruger cookies til at forbedre hjemmesiden til glæde for vores brugere. Du kan altid slette cookies fra os igen.
search

Sideværktøjer

Servicenavigation


Materialer

Her kan du frit downloade og hente vores materialer.

De fleste materialer er udviklet til vejledning i grundskolens ældste klasser, til brug på erhvervsskoler og til brug som guider ved frivillige projekter.

Klik på plus-tegnet for at folde listerne ud.

 

Bestilling

Nogle materialer kan bestilles via nedenstående bestillingsformular, mens andre skal bestilles direkte gennem forlaget.

Enkelte materialer findes kun i elektronisk form.

Klik på plus-tegnet ud for de enkelte materialer for at få information om, hvordan de kan bestilles, og for at downloade dem som pdf.

BESTIL HER
  • EVALUERINGER OG ERFARINGER

    • 2016: FastholdelsesTaskforce: Evaluering af indsatsen med Motivationspædagogik

      Rambøll Management og Aarhus Universitet har udarbejdet en rapport, der evaluerer samarbejdet med ti modelskoler.

      Evalueringsrapporten viser, at man kan mindske frafaldet markant ved at undervise ud fra pædagogiske principper, som sigter mod at motivere og engagere elever, der har svært ved at gennemføre en erhvervsfaglig uddannelse.

       

      Hent materialet online:

      Evaluering (pdf)

      Dette materiale findes kun online

       

    • 2016: FastholdelsesTaskforce: Evaluering af indsatsen med Pædagogisk ledelse

      Rambøll Management og Aarhus Universitet har udarbejdet en rapport, der evaluerer samarbejdet med ti modelskoler.

      Rapporten viser, at et stærkere pædagogisk lederskab og en mere tydelig strategisk retning er noget af det, lederne fra de ti erhvervsskoler har fået med sig fra samarbejdet med FastholdelsesTaskforce.

       

      Hent materialet online:

      Evaluering (pdf)

      Dette materiale findes kun online.

       

    • 2015: Evaluering af FastholdelsesTaskforce (Midtvejsevaluering)

      Midtvejsevalueringen af FastholdelsesTaskforce's indsats er foretaget af Rambøll Management Consulting og Nationalt Center for Kompetenceudvikling ved Aarhus Universitet.

      Hovedkonklusionerne i evalueringen viser, at elevfastholdelsen er signifikant større på indsatsskolerne, der samarbejder med FastholdelsesTaskforce sammenlignet med andre skoler. Desuden viser evalueringen også, at fastholdelseseffekten er størst for elever med lave karakterer fra grundskolen.

       

      Hent materialet online:

      Evaluering (pdf)

      Dette materiale findes kun online.

       

    • 2015: Brug for alle unge: Vores indsats - Aktiviteter i projektperioden 2011-2014

      Dette hæfte giver overblik over Brug for alle unges indsatser i belastede boligområder i perioden 2011-2014.

      Hensigten er at videregive fremgangsmåder og erfaringer, som alle, der arbejder med unge i udsatte boligområder, kan lade sig inspirere af.

       

      Hent materialet online:

      Vores indsats (pdf)

       

      Bestil materialet via bestillingsformularen:

      Bestillingsformular

       

    • 2013: FastholdelsesKaravanen: Fra viden til handling - Fokus på øget gennemførelse

      Dette katalog præsenterer centrale metoder, modeller, værktøjer og undervisningsmidler, som er udviklet i samarbejde med Fastholdelseskaravanens mange samarbejdspartnere.

      Kataloget er bygget op i temaer med eksempler på indsatser, metoder og resultater.

       

      Hent materialet online:

      Fra viden til handling (pdf)

      Dette materiale findes kun online.

       

  • LEKTIEHJÆLP OG FRIVILLIGAKTIVITETER

    • 2015: Lynprojekter - Projekter tænkt og udført af de unge

      Lynprojekter - Projektguide

      Lynprojektkonceptet tager udgangspunkt i en entreprenørskabstanke og handler om at lade unge skabe projekter på deres egne præmisser med det formål at styrke uddannelsesmotivation og medborgerskab.

      Dette materiale giver dig konkrete råd og værktøjer til at guide de unge gennem projektprocessen fra udvikling til afvikling.

      Hent materialet online:

      Metodebeskrivelse (pdf)

      Projektguide (pdf)

       

      Bestil materialet via bestillingsformularen:

      Bestillingsformular

       

    • 2015: Lektiecafé 2.0 - Læring, motivation og lektiecaféer

      Magasinet Lektiecafé 2.0 giver konkrete anbefalinger til, hvordan man skaber alternative lektiecaféer, som også appellerer til de mest skoletrætte og fagligt svage elever.

       

      Hent materialet online:

      Lektiecafé 2.0 (pdf)

       

      Bestil materialet via bestillingsformularen:

      Bestillingsformular

       

    • 2014: Gråzonesprog - Klar tale i lektiecafeen - Inspirationshæfte til frivillige lektiehjælpere

      Dette inspirationshæfte guider til, hvordan du som frivillig lektiehjælper kan hjælpe tosprogede unge med at overkomme nogle af de sproglige barrierer, der kan opstå i forbindelse med lektiearbejdet.                                                                                                                                                                                           Hæftet sætter fokus på sprogets betydning i lektiehjælps-situationen og giver konkrete øvelser, du kan bruge til at hjælpe de unge med at forstå de koder og faste vendinger, som skoleverdenen er fuld af.

       

      Hent materialet online:

      Gråzonesprog (pdf)

       

      Bestil materialet via bestillingsformularen:

      Bestillingsformular

       

    • 2013: God til dialog - Dialogværktøj til rollemodeller

      God til dialog er en guide til, hvordan man kan forberede sig på et rollemodelbesøg og skabe en god og konstruktiv dialog med de deltagende.

       

      Hent materialet online:

      God til dialog (pdf)

       

      Bestil materialet via bestillingsformularen:

      Bestillingsformular

       

    • 2011: Lektier – Leg – Læring - Lektiecaféer i mange miljøer

      I denne håndbog har Brug for alle unge samlet en række gode erfaringer med at etablere lektiecaféer.

      Formålet med håndbogen er at formidle erfaringer med at opstarte lektiecaféer samt inspirere til at nytænke lektiecafeen som koncept.

      Håndbogen er målrettet frivillige foreninger, klubmedarbejdere, virksomheder, biblioteker, integrationsmedarbejdere og andre, som overvejer at gå i gang med at etablere en lektiecafé.

       

      Hent materialet online:

      Lektier - Leg - Læring (pdf)

       

      Bestil materialet via bestillingsformularen:

      Bestillingsformular

       

    • 2010: Kom godt i gang - Om etablering af studiecaféer

      Dette hæfte indeholder anbefalinger til og erfaringer med etablering af studiecafeer.

      Her kan hentes inspiration og vejledning, hvis man vil oprette en studiecafé på en skole.

       

      Hent materialet online:

      Kom godt i gang (pdf)

      Handlingsplansskabelon for studiecafeer (doc)

       

      Bestil materialet via bestillingsformularen:

      Bestillingsformular

       

    • 2010: Leg, lektier og læring

      Denne folder giver gode eksempler på, hvordan man kan organisere og tilrettelægge aktiviteter i lektiecaféer for børn og unge.
      Ved at tage udgangspunkt i fem konkrete best practice-eksempler på, hvordan man kan indrette en lektiecafé, giver folderen inspiration til lektiehjælpere og til ledere af lektiecaféer.

       

      Hent materialet online:

      Leg, læring og lektier (pdf)

       

      Bestil materialet via bestillingsformularen:

      Bestillingsformular

       

  • PRAKTIKPLADSSØGNING

    • 2013: Bliver nydanske gastronomelever udsat for diskrimination, når de søger en praktikplads?

      Denne rapport søger at kortlægge om, der forekommer former for diskrimination af nydanske gastronomelever i forbindelse med deres praktikpladssøgning.

      Derudover fokuserer rapporten på handlemuligheder for både elever og arbejdsgivere, og rapporten skal dermed tænkes som en inspiration for arbejdsgivere, faglige udvalg og erhvervsskoler, som udbyder gastronomuddannelse og for elever i uddannelsen.

       

      Hent materialet online:

      Bliver nydanske gastronomelever udsat for diskrimination, når de søger en praktikplads? (pdf)

      Dette materiale findes kun online.

    • 2012: I virksomhedernes verden - Virksomhedsguider rådgiver fremtidens lærlinge og elever

      Dette hæfte indeholder gode råd om og vejledning til, hvordan man kan bringe erhvervslivet ind i undervisningen.

      Hæftet indeholder desuden en oversigt over de virksomhedsguider, som Fastholdelseskaravanen har arbejdet sammen med.

       

      Hent materialet online:

      I virksomhedernes verden (pdf)

      Bestil materialet via bestillingsformularen:

      Bestillingsformular

    • 2006: Guiden til praktikplads - Værktøjer til min praktikpladssøgning

      Denne guide er målrettet eleverne og er et godt værktøj for uddannelses- og erhvervsvejledere, praktikpladskoordinatorer og andre, som arbejder med elever i en praktikpladssøgningssituation.

      I guiden bliver eleverne hjulpet med at afklare deres kompetencer, med at udarbejde et cv og en ansøgning og til at være godt klædt på til ansættelsessamtalen.

      Prøv værktøjet på hjemmesiden her.

       

      Hent materialet online:

      Guiden til praktikplads (pdf)

      Guiden til praktikplads - vejledning til underviser (pdf)

      Minimanual til brug af GtilP-hjemmeside og app (pdf)

       

      Bestil 'Minimanual til brug af GtilP-hjemmeside og app' via bestillingsformularen:

      Bestillingsformular

       

  • PÆDAGOGISK LEDELSE

    • 2016: Plakat med relevante fokuspunkter for en pædagogisk leder

      FastholdelsesTaskforce har udarbejdet en plakat med relevante fokuspunkter for en pædagogisk leder

      Plakaten er inspireret af det kompetenceudviklingsforløb, som 47 pædagogiske ledere i 2014 og 2015 har gennemført i modelskolesamarbejdet med FastholdelsesTaskforce.

      Hvis man som leder kan bekræfte de otte sætninger, som plakaten gengiver, så har man succes med sit pædagogiske ledelsesarbejde.

       

      Hent materialet online:

      Plakat (pdf)

      Dette materiale findes kun online.

       

    • 2016: Pædagogisk ledelse - metoder til at styrke et godt pædagogisk undervisningsmiljø

      FastholdelsesTaskforce har udgivet et hæfte, der samler erfaringer fra forløb med samarbejdsskolerne.

      Med baggrund i disse erfaringer er målet at give andre indblik i, hvordan ledere på erhvervsskoler i praksis kan arbejde med pædagogisk ledelse til gavn for underviserne og dermed til gavn for eleverne."Den pædagogiske leder" skal i denne sammenhæng forstås som den leder, der er tættes på underviserne.

       

      Hent materialet online:

      Formidlingshæfte (pdf)

       

      Bestil materialet via bestillingsformularen:

      Bestillingsformular

       

  • UNDERVISNING OG PLANLÆGNING

    • 2016: Kollegial sparring - hvordan styrke god undervisning med kollegial sparring

      FastholdelsesTaskforce har udgivet et hæfte, der giver vejledning og gode idéer til, hvordan man kan styrke den gode undervisning gennem kollegial sparring.

      Hæftet har til formål at give både ledere og undervisere inspiration til, hvordan de kan komme godt i gang med at arbejde med kollegial sparring. 

       

      Hent materialet online:

      Formidlingshæfte (pdf)

       

      Bestil materialet via bestillingsformularen:

      Bestillingsformular

       

    • 2016: Motivationspædagogik - metoder til at motivere elever i undervisningen

      FastholdelsesTaskforce har udgivet et hæfte, der samler erfaringer fra forløb med samarbejdsskolerne.

      Med baggrund i disse erfaringer er målet at give andre indblik i, hvordan undervisere i praksis kan arbejde med Motivationspædagogik, så de kan blive til gavn for eleverne.

       

      Hent materialet online:

      Formidlingshæfte (pdf)

       

      Bestil materialet via bestillingsformularen:

      Bestillingsformular

       

    • 2016: Brug for alle unge: Vejledningsindsats 2015-2018

      Denne pjece beskriver kort Brug for alle unges vejledningsindsats, som løber i perioden 2015-2018.

       

      Hent materialet online:

      Brug for alle unge - Vejledningsindsats 2015-2018 (pdf)

      Dette materiale findes kun online.

       

    • 2015: Den røde tråd - Planlæg Helhedsorienteret undervisning

      Materialet ”Den røde tråd” er et materiale, der er udarbejdet til at understøtte lærerteams på erhvervsskolerne i deres planlægning af den helhedsorienterede undervisning. Materialet består af en vejledning, teambrikker og en orienteringstavle.

      Formålet er at udvikle en rød tråd i undervisningen via samarbejde i lærerteams, hvor materialet skal medvirke til at skabe kobling mellem hvert fag og det fælles samt mellem teamrummet og undervisningsrummet.

      Se eksempel på værktøjet anvendt i praksis her.

       

      Hent materialet online:

      Vejledning til "Den røde tråd" (pdf)

      Brikker til udklip (pdf)

      Orienteringstavle med vejledning (pdf)

      Orienteringstavle til udprint (pdf)

      Orienteringstavle til PC-brug (pptx)

      Dette materiale findes kun online.

       

    • 2013: Motivationspædagogik i praksis - Hele vejen rundt om eleven

      Dette materiale sætter fokus på, hvordan læreren kan udnytte og styrke elevens sociale og personlige kompetencer og dermed skabe øget motivation hos eleven og understøtte opnåelsen af de faglige mål.

      Materialet er bygget op om fire hovedtemaer: Relationer, Rammer, Ressourcer og Værdier. Til hvert tema hører en teoridel, en metodedel og en praksisdel, og inden i selve materialet findes en række forklarende sider, der giver et indblik i materialet.

       

      Hent materialet online:

      Indledning (pdf)

      Om øvelserne (pdf)

      Materialet:

      Indholdsfortegnelse og litteraturliste (pdf)

      Relationer del 1 (pdf)

      Relationer del 2 (pdf)

      Relationer del 3 (pdf)

      Rammer (pdf)

      Ressourcer (pdf)

      Værdier (pdf)

      Øvelser del 1 (pdf)

      Øvelser del 2 (pdf)

      Dette materiale findes kun online.

    • 2012: Drejebog - Inspiration til at planlægge læringsforløb og aktiviteter med modellen "Helhedsorienteret undervisning" på erhvervsskoler

      Helhedsorienteret

      Dette materiale er skabt på baggrund af et udviklingsforløb på fire erhvervsskoler, der havde til formål at give et svar på, hvordan en helhedsorienteret didaktik kan udmøntes i erhvervsskolernes daglige praksis.

      Med udgangspunkt i forløbene er der blevet udviklet en model for helhedsorienteret undervisning og en række guider, som beskriver, hvordan lærere, ledere og uddannelsesudbydere helt konkret kan arbejde med modellen.

       

      Hent materialet online:

      Introduktion til helhedsorienteret undervisning (pdf)

      Drejebog for helhedsorienteret undervisning på erhvervsskoler (pdf)

      Guide til undervisere (pdf)

      Guide til uddannelsesledere (pdf)

      Guide til uddannelsesudbydere (pdf)

      Guide til læringsforløb og aktiviteter (pdf)

      Evalueringsrapport (pdf)

      Dette materiale findes kun online.

       

    • 2012: Fra udfordring til forankring - Inspiration til proces og metode

      Udfordring

      Dette inspirationshæfte præsenterer Fastholdelseskaravanens processuelle tilgang til indsatser og samarbejder med erhvervsskoler og UU-centre.

      Hæftet giver inspiration til uddannelsesinstitutionerne i deres arbejde med implementering og forankring af initiativer og projekter.

       

      Hent materialet:

      Fra udfordring til forankring (pdf)

      Dette materiale findes kun online.

    • 2012: God skolestart på erhvervsuddannelserne - Huskeliste til en god skolestart

      Dette inspirationshæfte giver nogle bud på en god skolestart i erhvervsuddannelsen.

      Hæftet bygger på interviews med ledere, lærere og elever på to tekniske skoler, to handelsskoler og en SOSU-skole om deres modeller for en god skolestart. Hver model bliver beskrevet, så man får et indblik i, hvad der er det særlige ved modellen, hvordan den gennemføres i praksis, og hvilke erfaringer skolen har haft med den.

       

      Hent materialet online:

      God skolestart på erhvervsuddannelserne (pdf)

      Dette materiale findes kun online.

    • 2012: Intensive vejledningsforløb - Inspirationshæfte til UU-vejledere m.fl.

      Dette hæfte beskriver nye metoder til at motivere især etniske minoritetsunge til uddannelse.

      Målgruppen for hæftet er vejledere, og metoderne er udarbejdet med fokus på unge, der ikke er kommet i uddannelse, efter at de har forladt grundskolen, eller som er faldet fra en ungdomsuddannelse.

       

      Hent materialet online:

      Intensive vejledningsforløb (pdf)

      Dette materiale findes kun online.

    • 2012: Lær med stil - Om læringsstile i praksis

      Dette hæfte sætter fokus på arbejdet med læringsstile på erhvervsrettede ungdomsuddannelser med særligt fokus på etniske minoritetsunge og studiecaféer.

      Hæftet indeholder en kortfattet introduktion til arbejdet med læringsstile og meget konkrete værktøjer til det daglige arbejde. Ligeledes giver det inspiration og forslag til indretning af læringsrum, der fremmer elevernes læring indenfor de forskellige læringsstile.

       

      Hent materialet online:

      Lær med stil (pdf)

      Dette materiale findes kun online.

  • UNDERVISNINGSMATERIALE

    • 2016: Lærings- og Trivselsbarometer til arbejdet med Motivationspædagogik

      Motivationspædagogikken anvender et ”Lærings- og trivselsbarometer” til løbende at få elevernes aktuelle opfattelse af den gennemførte aktivitet. Der er udarbejdet en vejledning og en række case eksempler fra forskellige indgange på brug af barometeret.

       

      Hent materialet online:

      Lærings og Trivselsbarometer (pdf)

      Vejledning (pdf)

      Dette materiale findes kun online.

    • 2015: 3 KLASSER PÅ VEJ - Inspiration til øvelser i udskolingen

      3 KLASSER PÅ VEJ er et nyt video– og opgavesæt, der skal støtte arbejdet med valg af uddannelse og job i udskolingen. Undervisningspakken består af tre små film samt et hæfte med lærervejledning.

       

      Hent materialet online:

      3 KLASSER PÅ VEJ - lærervejledning (pdf)

      3 KLASSER PÅ VEJ - se de tre film

       

      Bestil materialet via bestillingsformularen:

      Bestillingsformular

       

    • 2013: Madspil - Fagsprog og kendskab til råvarer

      Madspilskort

      Dette madspil har til formål at styrke elevernes fagsprog og kendskab til råvarer.

      Spillet består af 52 kort med navne på og billeder af frugt og grønt, samt angivelse af deres næringsindhold.

      Ved at deltage i spillet opbygger eleverne kendskab til råvarernes navne, og eleverne får en forståelse for de enkelte varers næringsmæssige indhold.

       

      Hent materialet online:

      Kort til madspil (pdf)

      Dette materiale findes kun online.

    • 2012: Gøre/røre-kort - Hjælp til at imødekomme elevers behov

      goere roere kort

      Gøre/røre kort er et elevrettet materiale, der blandt andet skal hjælpe den underviser, der i højere grad ønsker at imødekomme elevernes behov.

      Der er tale om spillekort, der omhandler 28 faglige begreber og der medfølger en vejledning.

      Materialet henvender sig til henholdsvis Auto og den merkantile indgang.

       

      Hent materialet online:

      Lærervejledning (pdf) 

      Kort til autofag (pdf)

      Kort til handelsfag (pdf.

       

      Bestil kort til handelsfag via bestillingsformularen:

      Bestillingsformular

       

    • 2012: I 7 Sind - Syv film om ungdom og identitet

      Denne undervisningspakke består af syv korte dokumentar- og portrætfilm samt et skriftligt undervisningsmateriale.

      I 7 Sind handler om ungdom og identitet og om de svære valg, alle unge står over for - uanset baggrund. Der lægges op til diskussion af temaer som socialisering, selvforståelse og tilhørsforhold.

      Målgruppen er elever i udskolingen fra 8. klasse samt de første årgange i ungdomsuddannelserne.

       

      Hent materialet online:

      I 7 SIND - undervisningsmateriale (pdf)

      I 7 SIND - se de syv film

      Hele undervisningspakken med publikation og dvd kan bestilles gratis mod betaling af porto og ekspedition hos Schultz Boghandel.

      Materialet findes også som interaktiv bog til iPad på iBookstore:

      I SYV SIND - Inaam Illahi Sahibzada, Solveig Thorborg, Spild af tid, Cyrk Productions Aps & Marianne Nøhr Larsen

       

       

    • 2012: JUMP-kort - Dialog om job, uddannelse og medborgerskab

      Dialog om job uddannelse og medborgerskab

      Dette værktøj består af 48 billedkort og en række øvelser, der tager udgangspunkt i emnerne job, uddannelse og medborgerskab.

      Ved at eleverne forholder sig til og diskuterer emnerne med udgangspunkt i billederne åbnes for nye forståelser og fortolkninger. Samtidig lærer eleverne at forholde sig til andres holdninger og værdier.

       

      Hent materialet online:

      JUMP-folder (pdf)

      JUMP-kort (pdf)

       

      Bestil materialet via bestillingsformularen:

      Bestillingsformular

       

    • 2010: Undervisning i værkstedssprog

      Dette undervisningsmateriale er udviklet som et supplement til den daglige undervisning med henblik på at understøtte faglærere og dansklærere i at undervise i relevant fagsprog.

      Materialet er målrettet unge og voksne i erhvervsrettede uddannelser, som har behov for at styrke deres danskkundskaber og tilegne sig ord og begreber inden for et fagområde.

      Undervisningsmaterialet indeholder praktiske øvelser og opgaver, som eleverne kan løse enten alene eller i grupper.

       

      Hent materialet online:

      Køkken og metal:

      Lærervejledning til køkken og metal (pdf)

      Elevbog til køkken (pdf)

      Billedkort til køkken (pdf)

      Elevbog til metal (pdf)

      Billedkort til metal (pdf)

      Bygge og anlæg:

      Lærervejledning og elevbog til bygge og anlæg (pdf)

      Løsninger til bygge og anlæg (pdf)

      Billedkort til bygge og anlæg 1 (pdf)

      Navnekort til bygge og anlaeg 1 (pdf)

      Brugskort til bygge og anlæg 1 (pdf)

      Billedkort til bygge og anlæg 2 (pdf)

      Navnekort til bygge og anlæg 2 (pdf)

      Brugskort til bygge og anlæg 2 (pdf)

      SOSU:

      SOSU - Fagetssprog.dk

      Disse materialer findes kun online.

Kontakt

  • Emilie Normark Sørensen
    Student
    Styrelsen for
    Undervisning og Kvalitet
    emsor1@stukuvm.dk
    Tlf. 3392 5156